IMan går med tørklæde

PODCAST: Iman er 15 år og går i 8. klasse. Hun startede med at gå med tørklæde som syv-otte årig og er glad for det. Men nogle gange føler hun, at hun bliver behandlet anderledes pga. tørklædet.   

Tal med eleverne om refleksionsspørgsmålene herunder efter I har hørt podcasten.

 

Refleksionsspørgsmål til podcasten

1) Da Iman skulle begynde til spejder, var hun den eneste muslim. Og hun var nervøs for, om de andre ville være venner med hende.
 

  • Hvorfor tror I, at hun var det?

 

2) Til spejder har hun oplevet, at drengene gav alle de andre piger et farvelkram, men bare gav hende hånden.
 

  • Hvorfor tror I, at drengene gjorde det?
     

  • Hvordan tror I, at det føltes for Iman?

 

3) Hun er blevet stillet mange specielle spørgsmål, bl.a. om hun har et hoved under sit tørklæde, og om hun har en bombe under tørklædet.
 

  • Hvordan tror I, det føles for hende?

 

4) Når Iman går på gaden, oplever hun nogle gange, at folk sænker blikket og kigger væk.
 

  • Hvorfor tror I, at der er nogen, der gør det?
     

  • Hvordan tror I, at det føles for Iman?

 

5) Nogle gange oplever Iman folk på gaden, der kigger skævt til hende, dvs. ser surt på hende.
 

  • Hvordan tror I, det føles for hende?
     

  • Hvordan ville Iman ønske, at andre reagerede på, at hun går med tørklæde?

 

6) Iman valgte at gå med tørklæde allerede som syv-otte årig, fordi, hun havde set de andre kvinder i hendes familie gå med det, og hun synes, at det var flot. Men også fordi Iman oplever, at det at gå med tørklæde handler om, at man går ordentligt klædt og opfører sig ordentligt - og det vil hun gerne gøre. 

Oplever I selv, at der er nogle ting, I gerne vil gøre:
  

  • Fordi jeres forældre gør sådan?
     

  • På grund af jeres religion?
     

  • På grund af de forventninger, jeres forældre har til jer?
     

  • På grund af de traditioner, der er i jeres familie? Fx. konfirmationer - bliver I konfirmeret pga. jeres religion eller pga. forventninger og traditioner? Har I frihed til selv at bestemme, om I vil konfirmeres? Eller er I nødt til det pga. forventninger og traditioner?

7) Først var Imans mor imod, at Iman skulle gå med tørklæde allerede som syv-otte årig. Men så fik hun lov til det.
 

  • Må I helt selv bestemme, hvad for noget tøj I tager på (fx korte nederdele, mavebluser, tøj med huller)?
     

  • Hvor meget synes I, at forældre skal bestemme i forhold til deres børns påklædning?
     

  • Er der andre end jeres forældre, der bestemmer over eller har indflydelse på, hvad for noget tøj I går i?

​8) Hvis Iman havde været en dreng, ville hun ikke gå med tørklæde. Det er kun piger/kvinder, der går med muslimsk tørklæde og altså dækker deres hår til.
 

  • Hvad synes I om det?
     

  • Stiller jeres forældre nogle krav til jer, som de ikke ville stille, hvis I havde det modsatte køn?
     

  • Til drengene: Ville jeres forældre synes, det var okay, hvis I ville gå i kjole?
     

  • Til pigerne: Synes jeres forældre, det er okay, hvis I fx ikke har lyst til at have kjole på til en fin familiefest (fx et bryllup), men hellere vil have bukser på?

bliver der kigget skævt til en, hvis man klæder sig anderledes?

VIDEO: Børn fra Klub 27 og Hendriksholms Skole i Rødovre fortæller om deres oplevelser med, at der bliver kigget skævt til en, fordi man fx går med briller, tørklæde eller grønne bukser.  

Refleksionsspørgsmål til videoen
  • Føler I nogle gange, at der er andre, der kigger skævt til jer pga., hvad har I på/hvordan I ser ud?
     
  • Hvordan føles det? 
     
  • Er der nogle ting, I er bange for at tage på, fordi I frygter, hvad andre vil synes om det?  
     

  • I videoen hører vi en pige sige, at man skal gå klædt, som man selv vil, fordi man får det bedst af at være sig selv. Hvad tænker I om det? 

Skriftlige opgaver

Lad eleverne selv vælge om de vil besvare den personlige eller den faglige opgave, så ingen føler sig tvunget til at svare på personlige spørgsmål. 

1) Skriv en personlig opgave om dit forhold til påklædning. Du kan fx svare på nogle af nedenstående spørgsmål: 

Du kan evt. skrive opgaven som et essay, en erindring, som et brev eller som en dagbog. 

  • ​Hvad og hvem har indflydelse på, hvad for noget tøj du tager på? 
     

  • Betyder det noget for dig, hvilket tøj du har på? Forklar hvordan og hvorfor? 
     

  • Er det vigtigt for dig at klæde dig, så du ligner andre? Eller vil du helst se anderledes ud end andre? 
     

  • Har du prøvet at blive behandlet på en bestemt måde på grund af den måde, du klæder dig? 
     

  • Klæder du dig forskelligt afhængigt af, hvad du skal? 

2) Skriv en faglig opgave om, hvordan man klæder sig forskelligt forskellige steder. Du kan fx svare på nogle af nedenstående spørgsmål. Du kan evt. skrive opgaven som en artikel, pjece eller fagrapport. 

 

  • Hvilke steder (fx lande, arbejdspladser, skoler) kender du, hvor man skal gå klædt på en bestemt måde? 
     

  • Hvad tror du er "normal" påklædning i forskellige arbejdskulturer (fx hvis man arbejder i en bank, er lærer på en skole, er politimand, læge osv.)?
     

  • Hvilke situationer kender du til, hvor der er nogle uskrevne regler om, hvad man skal have på?

Frihed og frisind er udviklet af
Foreningen YouGlobe

Istedgade 91, 1650 Kbh. V
info@youglobe.dk

Med støtte fra
Undervisningsministeriets udlodningsmidler

logo-2.png

Pædagogisk bistand
Hiba Awada, pædagog,
Klub 27, Hendriksholms
Skole i 
Rødovre

Didaktisk bistand

Nathalie Louise Roll, lærer, Fuglsanggårdsskolen i Virum